Biler i registret

Hanomag-MB

 

 

Michael Søgaard

 

Hanomag Henschel F 30 Diesel Årgang 1974 kort chassis

 

Historien er næsten for lang til at skrive her, men jeg gør det kort. Det hele startede mange år tilbage, da jeg købte min første Hanomag af formand Nielsen ( Samsø ). Jeg fik huset svejset op, fandt så en diesel undervogn i rimelig stand og flyttede huset derover på. Fik det hele blæst og malet og så vidt så godt. Jeg manglede papirerne.

Lang historie men efter 5-6 år fik jeg, fra central registret lov til, at køre til syn uden papir,

( tilladelsen gælder et år ) den blev synet på dagen og jeg fik pladerne på

PS. tak for hjælpen Susanne Thomsen

Claus Herlev

 

Mercedes hanomag L 206 D 1972 lang kassevogn

 

Krone tæpper er født i 1972 i kolding og kørte fra ny ved tæppe firma i kolding, bilen blev i 1977 købt af Fiat-forhandler Jens Sørensen i kolding, blev undervognsbehandlet og sat ind.

Der stod den indtil 2009 hvor en mand fra Herning købte den. Der stod den så til 2013 hvor Claus købte den. Krone Tæpper er orginal og med Hanomag undervogn og Mercedes diesel motor.

KM. tælleren står på 67000 dette er jo en ny bil

Ulf Poulsen

 

Mercedes hanomag L 206 D Lang chassis årgang 1976

 

Bilen er bygget op af Schæfer i Detmold-Lossbruch. Firmaet byggede campingvognen Suleica

( SUper LEIcht CAravan ) og senere autocamperen Orion.

Vognen er af glasfiber, bygget på hanomag chassis, 6 meter lang og vejer adligevel under 3000 kg

En dejlig vogn der ikke ruster.

Claus Nielsen Samsø

Mercedes Hanomag 306D kasse vogn årgang 1974

 

Claus har kørt denne bil i 18 år og han var medstifter af den første Hanomag klub. Dengang kørte han også i denne bil, som Claus stadig ( som en af de meget få ) bruger som dagligdags bil. Og bilen kører med alt lige fra strandture til stumpemarkeder og som flyttebil med trailer. Claus har den mening, at det er bedst både for bilen og ham selv, at han stadig syner bilen hvert andet år selvom den egentlig har veteran status. Har du spørgsmål om Hanomag eller mangler råd / vedledning, så er Claus en mand med meget stor viden om disse gamle biler.

Søren Sørensen Rask Mølle

 

Mercedes Hanomag L 206 D ghassis forlænget 30 cm årgang 1976

 

Da Søren købte bilen, havde den ikke været på gaden i 15 år, men havde dog stået inde ( det kan Hanomag godt li' ).

Den var meget go' i undervogn, dog skulle førerhuset hjælpes en lille smule.

Søren fik lyst til Hanomag efter mødet men sin svigerfars Hanomag. Nå men nu har Søren fået sin bil synet, dog med en større ombygning. Søren var næsten færdig med bilen da det med lastevnen nagede ham. Da han på det nærmeste har brug for en lastbil, men ikke har kort til dette, ville han hellere ha' en bil med noget højere last evne. Hva gør man så ?, man ringer til Hanomag klubben og spørger hvad der er af muligheder. Der fandt Søren en 3500 kg undervogn fra en gammel autotransporter (Jan Olsen Sjælland) og så byggede han det hele der over på. Rammen var i øvrigt med flanger, så han selv kunne bestemme længden. Så nu må Søren laste lige omkring 2000 kg og trække 1500 på krogen. Det tog ham ca. et halvt år at lave bilen.

Kim Jensen Randers

 

Mercedes hanomag model 307 kort kassevogn årgang 1977

 

Kim har hentet og købt bilen i København i 2012.

Efter rep af motor lidt små svejsninger og diverse, blev den synet i april 2013

Bilen kører ugentligt, men bliver sat ind til vinter og fra 77 og til nu, har den kun kørt 82000 km.

Rigtig flot vogn

Michael Søgaard

Mercedes hanomag model L206D mellem kassevogn årgang 1974

Bilen har kørt hos Glostrup brandvæsen I/S som pioner vogn. Den har en el-generator som kan levere 5000 W til diverse forbrugere så som lamper-elpumper-kaffemaskine og ikke mindst pølsekogeren.

Den fik hurtigt navn som "pølsevognen" ved store brande. Man skulle bare kigge rundt efter en varevogn med en 1meter høj lysmast. Den havde øl-vand-kaffe og varme pølser mm. Desuden også værktøj såsom skæreskive-kædesav-løftestænger-kædetalje-trækiler-håndværktøj og lysgrej mm. Bilen blev taget ud af tjeneste i ca. 1994. Derefter kom den til "snublerød redningsvæsen" som er et morskabs-foretagende til festlige arangementer. Der blev den så opgivet pga. af rust. Forrige ejer har så sammen med en bekendt fra dansk chassis teknik lavet traverser, konsoller og lidt af det værste plade arbejde. Planen er nu at få det sidste ordnet så bilen kan klare syn og derefter varme pølser til vores årlige HANOMAG TRÆF.

Peter Svart Nexø

Hanomag Tempo model F 20 kort ladvogn årgang

Denne flotte Hanomag har fra ny kørt for en cykelsmed i Lobæk på Bornholm.

Den står fuldt ud orginal og er total fri for rust. Bilen her har altid stået inde og har ikke været på gaden de sidste 25 år. Der er kun tre små steder på bilen, hvor man har slagloddet ( svejst ) et par huller. bilen er ved at blive klargjort til syn da der bla. er lidt knas med toppakningen. Peter vil dog ikke male bilen da den skal ha' den dejlige orginale farve mener han.

Per Skrot Kristiansen

 

Hanomag Henschel F 30 benzin kort ladvogn årgang 1971

 

Denne har kørt for Nordisk Solar fra ny og hensat i Kolding fra 1976 til 2007 hvor Per købte den.

Denne er også original, et stort plus. Minus er, at den sidder fast i motoren, men Per mener at der er håb i sigte

Bilen påbegynder sin retaurering til foråret (2014)

Vi ser frem til at følge bilen og dens forvandling.

Dan Pedersen

 

Mercedes-bens 206 fra 1975 og Hanomag Kurrier 4 tons fra 1964. Hentet i Sverige.

Lars Jørgensen Herning

 

Hanomag Henschel F 30 diesel årgang 1974 kort chassis ladvogn

 

Så fik Lars sin Hanomag, der skulle ha' den helt store tur. Historien om denne bil er ikke helt klarlagt endnu men, fra 92 til 97

har bilen kørt i Holstebro og er afmeldt i 97. Hvad den har lavet fra 1997 til 2014 vides ikke, men den er havnet i Viborg,

hvor Lars hentede den. Et rigtig spændende projekt fra Herning og Hanomag klubben ser frem til dagen hvor det første billede kommer på, hvor den står med nr. pladerne på. Synet den 18/10 2015.

Benny Sørensen Randers

 

Hanomag Henschel F 46 ladvogn årgang 1973

 

Denne har Benny selv restaureret og han har da svejst en del. Flot blev den.

Henrik Alberg Asnæs

 

Mercedes Hanomag L 206 D årgang 1973 ladvogn kort chassis

 

Jens Ole Thomsen Fugdal

 

Mercedes Hanomag model 207 benzin kort chassis (bred bagaksel) sidst opbygget som camper årgang 1976

 

Bilen er født i 76 har kørt i Ebeltoft området og er afmeldt i 85. Da begyndte et længere ombygnings projekt sammen

med den løse forende. Begge biler blev mellem 85 og 89 ombygget til camper, denne kom dog aldrig ud og køre.

Men den løse forende kørte som camper i 20 år indtil den (på tragisk vis) mistede bagenden.

Den hele bil er med austin 1800 benzin motor og har ikke været startet i 10 år, dog sidder den IKKE fast.

Den løse forende kørte med en mercedes 230 benzin motor så der har været skub i den vogn

Og bilen var jo også forbi Ulrik i hovborg, men er nu overtaget af Jens Ole, og nu sker der ting og sager. Bremserne er lavet, huset er malet, sæder ombetrukket, ladrammen er lavet og malet motoren er startet op og går godt.

Bilen skulle gerne til syn inden udgangen af 2014

Benny Skive

 

Mercedes hanomag model 206 D kort chassis laaang lad årgang 1973

 

Den er oprindelig født som camper men er nu blevet til autotransporter.

Benny er den femte ejer af bilen. Ham der restaurerede bilen døde på tragisk vis, så blev bilen handlet et par gange og stod bare og stod indtil Benny kom til.

Nu er bilen næsten klar til syn.

Michael Damborg Bækmarksbro

 

Mercedes Hanomag model 207 Benzin ladvogn kort chassis årgang 1973

 

Denne bil er hentet i sønderjylland hvor den fra 1984 til 2014 har stået i en lade.

Den blev afmeldt i 84 pga den skulle synes men var for dårlig i huset rust mæssig. Ellers er bilen meget orginal og nu bliver den lavet så den kan tåle at blive brugt. Dejlig bil.

Ronni Lyhne

 

Mercedes hanomag kassevogn L 206 D kort lav model årgang 1972

 

Ronni har købt denne fine bil nysynet i københavn, for et par år siden. Den skulle selv køre hjem til det mørke Jylland, det var vinter, bilen havde deffekt lys, ingen varme og mange andre fejl.

Men hjem kom den, og her fik den kærlig pleje, blev malet blå, fik anden motor og meget mere.

Bilens historie opdateres----

Anders Sørensen

 

Hanomag Henschel F 30 Bus årgang 1974

 

Bilen her har kørt på Mors, er sidst synet i 02 og afmeldt i 03. For 3-4 år siden købte Anders bilen og den har så stået lidt på standby, men nu sker der noget. Nu bliver bilen gjort klar til syn. Der skal laves lidt rust i bunden, monteres ny front, et par andre døre og andre småting, og så er Anders ellers også klar til Hanomag træf.

Lasse Franck Johansen

 

Hanomag Matador ombygget til camper i 77 lang model årgang 1970

 

Tidligere ejer (Kent) købte bilen nær Århus i 2014, der havde den stået opklodset de sidste 10-12 år.

Den skulle selv klare turen hjem, men efter nogle kilometers kørsel åd den svinghjuls pakdåsen,

så den måtte hjælpes det sidste stykke.

Bilen skulle gøres ren, motoren skulle ordnes, bremser og undervogn smøres op plus andre småting.

 

Opdateres....

Cecilia Therkildsen Fredensborg

 

Hanomag Henschel F 45 diesel lang kassevogn årgang 1973

 

Cecilia har i 2014 arvet dette skønne køretøj fra sin nu afdøde far (tidligere radioforhandler i Køge) som købte den i 87.

Bilen har været i mange dele af verden bla, nord og syd europa, polen, italien o.s.v indtil den i 1991 blev afmeldt.

Ifølge den orginale købs kontrakt er bilen bygget som camper med, farve tv , stereo radio med båndspiller, køleskab,

gaskomfur, varmeapperat, aircondition og 4 sove pladser ( senere udvidet til 6 ).

Bilen har de sidste mange år stået i Cecilias fars have, men er løbende holdt iorden. Dog har et utæt tagvindue skabt lidt

vandskade i bilen. Men Cecilia og hendes mand er igang med renoveringen så bilen igen kan komme på landevejen i

sommerhalvåret. Bilen er synet 2015.

 

Rygtet siger desuden at bilen skulle ha tilhørt en kendt speedway kører tilbage i 80erne ( Ole Olsen )

Men Ole er kontaktet og det har ikke været hans. Så hvem har den mon tilhørt ?

Jens Henrik Jeppesen Thisted

 

Hanomag Henschel Matador F 30 kort ladvogn årgang 1969

 

Jens Henrik er 3. ejer af bilen. 1. ejer var kloakmester Børge Larsen fra Køge, i 1976 blev den solgt til murermester

Erling Lynggård fra Thisted. Erling Lynggård kørte i bilen til 1996 hvor den blev afmeldt. ( vist nok på grund af for dyr vægtafgift ). Bilen er forresten med Hanomags egen diesel motor og den starter og kører rigtig godt. Jens Henrik er nu igang med at gøre bilen klar til syn så den kan køre denne sæson ud ( 2014 ) . Til vinter bliver bilen splittet ad og total renoveret. Et dejlig nemt projekt for der er ingen rust i Bilen

Anette & Keld Ølstykke

 

Hanomag Henschel F 45 Ladvogn årgang 1971 (norge)

 

Denne flotte bil er importeret fra norge og er ikke retaureret (endnu) bilen har kørt som håndværker bil. Den skal ha' en lille over haling men ikke det store. Der skal laves lidt bremser (der er iøvrigt trykluft på denne) , lidt rust i huset og ladet skal ha en tur.

Anette og Keld købte bilen på den betingelse at "NEJ TIL EF" klistermærket i bagruden ABSOLUT ikke må fjernes

Gubber Vemmelev

 

Mercedes Hanomag fejeblad årgang 1973

 

Gubbers historie har vi hørt før (altså noget lignende). Han sad en dag og manglede en lille arbejdsvogn, og så går man jo igang på nettet, og vupti, der var pludselig en billig lille ladvogn til salg. Nemlig denne fine Hanomag fejeblad, og hvorfor lige en Hanomag ? ja såmænd fordi Gubber kunne huske hans far kørte Hanomag tilbage i tiden DERFOR. Bilen ska' ordnet lidt her i vinter (2014) bla. er topstykket gået og der er lidt knas med fjedrene

 

(Er iøvrigt restaureret og opbygget af Tommy Borch, søn af Poul Borch der kørte hanomag uafbrudt i 35 år)

Lars Bisholt Årslev

 

Mercedes Hanomag 206 D kort ladvogn årgang 1975

 

Det var Lars' far som fandt bilen i nærheden af Haderslev i 1980. Bilen stod hos en forhandler som havde fået den ind i bytte. Bilhandleren havde egentlig planlagt at skrotte den, men Lars' far købte den og senere overtog Lars den og gik så igang med at lave bilen klar. Motoren var så slidt at den ikke længere kunne starte ved egen hjælp men skulle trækkes igang, det skulle senere vise sig at da Lars ville renovere motoren var den så slidt at man ikke kunne hone den op, så en anden blok blev fundet, honet og renoveret med overstørrelse stempler og meget andet. Dertil kom så alt rust arbejdet i skærme, bund, hjulkasser og førehus hjørner. Det var også Lars og konens eneste bil fra 1980 til 1992, for i 92 var der ikke længere siddepladser nok i Hanomagen og en familie bil måtte erhverves. Bilen bliver stadig brugt til ALLE mulige opgaver, og Lars mener, at så længe der kan skaffes dele, ja så kør han fortsat Hanomag

Søren Kirkegaard

 

Hanomag Henschel benzin kort ladvogn årgang 1976

 

Søren købte bilen i 2012 og fik den synet.

Bilen er ellers renoveret af tidligere ejer (nær Hobro) i 2002 og kørte indtil 2010.

 

OPDATERES....

Frede Sørensen

 

Hanomag Henschel F30 B ladvogn fra december 1972

 

Frede har haft vognen siden 1987.

Ukendt ejer

 

Hanomag 19/1-77

Klubbilen

 

Hanomag Henschel f 35 fra 1973

 

Bilen er født med træ lad. Da tidligere ejer købte bilen sidst i 70'erne blev den lavet om til autotransporter. I starten var det med knæk lad, men da det blev moderne med sænkede biler blev den lavet om til fladt lad med hydraulisk tip. Bilen er renoveret flere gange, måtte blandt andet ha' andet førerhus efter den blev påkørt af en bus i København for år tilbage. Da vi købte bilen i 2014 var det igen tid til andet førerhus og i 2015 tid til anden motor, denne gang en Mercedes om 616 motor med hele 72 HK.

 

Det ska lige tilføjes at tidligere ejer kørte i denne bil i over 35 år (så kender man sit køretøj) og kun på grund af alvorlig sygdom solgte han sin elskede bil. Og bilen har virkelig arbejdet hårdt men er nu på pension i Hanomag klubben.

 

Heidi Vineke

 

Mercedes Hanomag 207 benzin årgang 1976 lang kassevogn

 

Har fra ny tilhørt Danmarks Radio og kørte som OB-vogn ved journalist højskolen og

har blandt andet været med under de første "Søren Rye" programmer

 

Opdateres.

Frank Møller

 

Opdateres

Jørgen Gadgaard Jensen

 

Historie har jeg ik' så meget af

Bilen er fra 1971 og med austin motor.

 

Købt fordi vi altid gerne har villet ha en billig autocamper, som er billig at have på nummerplader.

Købt på Langeland

Sælger leverede den, ka godt forstå han ville af med den..... Der er Extreme meget rust

Tagrende samt inderforstærkning bliver skiftet hele vejen rundt....ca 9 meter

Samtlige traverser under gulv, begge a-stolper laver jeg i hånden, en er næsten lavet.

Hele gulvet i førerafdelingen skal skiftes

Når alt rust er lavet, bliver vognen malet ud og indvendigt samt i alle hulrum sølv med sandsynligvis noen sorte eller blå striber.

Hele indretningen er kørt på lossepladsen pga skimmelsvamp

Så hanomag får helt ny indretning

Har kun gemt forsæder, køleskab (virker!) kogedims og vask samt varmeapparat

Regner med det tager omkring et år at gøre den klar til maling

På vejen kommer den igen

Og forresten, så kommer der også nyt trægulv i den

 

Har sat en deadline, at bilen skal være klar til maling senest 1.juli 2016

 

Torben Krogh Larsen

 

Hanomag F35 fra 1975, diesel, chassis boltet sammen med flanger som kan ses på billede, har været lang model, mærkeligt at chassiset er boltet sammen, og ikke svejst sammen når den er født med bladfjedre, større renovering forestår, billeder følger længere fremme i processen.

 

Hanomag F35 fra 1973, benzin, chassisramme forlænget 24 cm, skal bruges til dele da bilen er for dårlig, men chassiset gemmes da der forefindes papirer til dette.

Mercedes 306 D fra 1976, chassis forlænget 110 cm, akselstand 380 cm, er kørende, men skal have lavet lidt mekanik og lidt rust.

Ejer ukendt

 

Svensk indreg. MB L306 D, Reg. første gang 05-09-1975.

 

Preben Metzchen

 

Efter at den har stået i maskinhus i 27 år trak jeg Mercedes L206

ud i den fri natur og den startede med det samme.

Jeg har købt den for 27 år siden for 1.000 kr. af en tømrer i Borup, som har brugt den i hans arbejde.

Projektet består af nye bremser og styrtøj samt nyt lad som jeg mangler nogle mål på desuden mangler jeg en frontrude + gummiliste + frontgitter med stjernen i.

Hvis der skulle være nogle som har noget liggende er I meget velkommen til at kontakte mig.

 

Jeg håber at kunne være færdig med projektet til sommer.

 

Poul Erik Thomsen

 

Jeg har ikke så meget historie på den, men den har fra ny været ejet af en tysk mand fra 1918 med en camping opbygning.

Den er afmeldt i 1985. Det er meningen den skal laves som ladbil,

men der skal en del arbejde til, før den får plader på.

Christoffer Fischer

 

Denne bil blev bygget i Spanien i 70'erne og blev engang i 80'erne solgt til en mand fra Nord Sverige.

Den fik navnet "Fettan" og det kalder vi den stadig, da det var et ønske fra den tidligere ejer at navnet ikke skulle ændres. En ven købte bilen fra dem i 2010 og kørte den til Halmstad, hvor jeg og nogle venner fandt den. Vi så at dette var et meget specielt køretøj, vi havde aldrig set noget lignende. Efter en snak, købte vi bilen af ham, med planer om, at reparere den.

Vi har lavet alt på bremserne, fjerne rust og erstattet en del af styretøjet. Alt med originale dele fra 70'erne, vi fokuserer på at holde den så original som muligt. Det eneste der er tilbage at lave er interiøret. Det bliver gjort når vi har tid, ingen stress.

 

(oversat fra svensk til engelsk til dansk)

Bjarne Larsen

 

Kort ladbil diesel

Bilen har kørt for en snedker i rigtig mange år indtil Bjarne købte den

 

Opdateres...

Ejer ukendt

 

Henchel Hanomag F30 1974 som vi købte i 2010 og rejste rundt i Sverige. Men vi var ikke helt tilfredse med indretning, så i 2013, begyndte jeg en komplet renovering af interiøret. Resultatet ses på billederne. I 2014 gjorde vi en lang rejse fra Göteborg til Nordnorge, en tur på 400 mil. I år har vi forsøgt at komme ned og ramme 7/8(træf)og måske få nogle tips om at fortsætte renoveringen. tanken er, at i løbet af vinteren, så skal motoren modtage en ordentlig gennemgang.

Mads Bøvling-Kristensen

 

Hanomag Henschel F30

 

Bilen er en F30 med en Austin A60 fra 1970, og har fra starten tilhørt Dansk Special Arbejderforbund (DASF) i Skive, hvor den blevet brugt til at køre rundt og indsamle fagforeningskontingenter i Skive og Salling området. I 1985 stoppede man med at indsamle kontingenter på denne måde og min bedstefar købte bilen for 4000 kr.

I løbet af 1986 blev bilen restaureret, der blev svejst en del rust i den og den fik en ny motor. Efterfølgende påbegyndte min bedstefar indretning af bilen til camper med senge osv. Efter noget tid modtog han regningen på rustarbejdet, og den var efter hvad min bedstemor fortæller så stor at den tog fuldstændig lysten fra ham. Her stod bilen så i hans værksted til de flyttede, hvorefter den kom ud til mine forældre og stå i ca. 10 år. Da min bedstefar dør i 2008 arver jeg bilen og får den hjem at stå. Jeg har længe gået og truet til den skulle laves færdig, og efter nytår i år var tiden og midlerne til det. Det blev besluttet at vi gerne vil have den som en ”bus” med plads til 8 personer. Så jeg har fået fat i sæder og skåret ud til ruder. PT er bilen adskilt og venter på den skal til maler i uge 33. Det er meningen vi skal hente min bedstemor i bilen til hendes 90 års fødselsdag den 15. Sept.

Jeg vender til bage med lidt flere billeder når den har været til maler.

Jørn Dal

 

Jeg har en Hanomag f20 diesel fra1973.

Det er en murer der har haft den ny og brugt den til 1988 hvor den har stået stille siden.

Carsten Bille

 

206 kasse bil fra 1972

Charly & Sonja Hansen

 

Jeg har købt en Mercedes 306D autocamper, har importeret den fra Sverige,

bilen er kørende og i pæn brugsstand, dog trænger den til en kærlig hånd,

den har sidst været synet i Sverige for 2 år siden.

Copyright © All Rights Reserved